lördag 14 september 2013

Vart är vi på väg? Jo två tjejer ville köpa kepsar, så vi fick ta bussen till långtbort-i-stan!
En bild från förra sommaren i Aalborg, Danmark.

fredag 9 augusti 2013

Sommaren 2013

Båten på torra land - 2013

I våras sa Lars, - eftersom vi har vår båt i garaget hela sommaren tror jag att vi får den finaste och varmaste sommaren på många år och tänk så rätt han fick.

ARGO står i verkstaden med strippat däck snart redo för lackering. Relingen ska tätas och bytas ut mot ny fin teak. Alla små ventiler (fönster på icke båt språk) ska putsas upp, dessa är av brons. Kanske att vi hinner med att isolera båten invändigt. Vad har vi då gjort hela sommaren utan båt undrar ni säkert.
Jo vi har ju ett litet tidsfördriv som heter Ford F1, med den har vi gjort både längre och kortare utflykter. Det går inte så fort på vägen, då pickupen är av årsmodell 1949, men att färdas långsamt när man har semester är ljuvligt. Målet är så att säga, själva resan.

Nästa år hoppas vi att båten är seglingsklar och att vädret blir lika fint och varmt som i år, då kommer ni att få höra av oss igen.

Ps. Det kommer säkert bilder här på bloggen av restaureringen vad det lider (fortgår). Ds

söndag 22 juli 2012

Läsö 2012

Då har vi kommit iväg på semester och just nu befinner vi oss på Läsö. Vi seglade på en kryssbog från Marstrand i onsdags lunch i en vindstyrka av ca 12 m/s och anlände Läsö vid 20 tiden en riktigt härlig segling.
Till vår stora glädje var det den årliga kajfesten i Vesterö hamn denna helg. Det bjöds på underhållning av många slag som pop, irländskt, skateboarduppvisning mm. Fint väder och många kalla öl gjorde inte saken sämre!
Idag söndag har vi hyrt cyklar och varit på Läsö saltsyderi samt en bondgård med många söta djur. Imorgon ska vi cykla en långtur igen och sedan bär det av ner mot Aalborg och Limfjorden. Vi ses!

måndag 3 januari 2011

Nytt år och nya äventyr väntar....

Ett år är till ända och ett nytt står för dörren. Vår kära Artemia som vi lärt oss att älska och att segla med är såld och en ny båt ligger och väntar i Göteborg.
Det är en CSY 44 från 1978 som heter Argo. Hon är en riktigt fin dam med många faciliteter som framförallt jag saknat. Kyl och frys, dusch, varmt rinnande vatten, ett riktigt kök med stor spis. Sen finns det TV fast det är absolut ingen nödvändighet, det har varit så skönt att slippa det och framförallt så hittar barnen på mycket roligare saker utan en TV.
Jag har lagt till en bildserie till höger med många bilder, men för er som är otåliga så kommer en vinterbild på Argo som är från Nyårsaftonen. Lars och jag åkte ner till Göteborg för att kolla till henne och jag fixade upp kapellet (ej med på bild) och Lars sågade med motorsåg i isen för att göra lite mer plats för Madame!

onsdag 21 juli 2010

Slappar dag

Idag har vi inte gjort många knop. Vi har däremot tagit en lite promenad och hälsat på Stig och Marianne, de vi köpte Artemia av. Tack Stig och Marianne för kaffe med dopp och en trevlig pratstund.

Det har varit varmt idag, närmare 30 grader, då är det skönt att ha badvatten med en temperatur på 24 grader precis utanför aktern. Vi har alltså badat och tagit det mycket lugnt i eftermiddag. Solbrännan börjar att närma sig max nu, det går helt enkelt inte att bli brunare (fast vi försöker naturligtvis fortfarande).

I kvällningen drog vi oss upp till puben för att lyssna på utlovad trubadur med tillhörande dricka och tilltugg. Tyvärr var trubaduren en något lam medelålders man utan någon vidare sångröst så vi fick förgylla de få gäster som var kvar med lite hederlig bugg (på västgötavis) d v s i TRÄSKOR. Just nu sitter vi åter i båten och försöker att kyla av oss lite innan sängdags.

Imorgon styr vi mot Mariestad, det är tomt i barskåpet. Eftersom jag faktiskt har börjat att prova på rödvin så ska någon flaska inhandlas. Problemet är att rosévinet är gott men det ska ju vara kylt och just den biten är det svåraste i vår båt. Vi har inget kylskåp (kylklampar används flitigt) men Lars har lovat mig att nästa år ska vi bygga ett i vårt nuvarande fack. Bra att det kommer på pränt, då kan jag faktiskt ta fram vår blogg i vinter och påminna honom.

Godnatt alla vänner och sov gott!

tisdag 20 juli 2010

Sjötorp

Idag har vi seglat till Sjötorp.

När vi gav oss iväg vid 11 tiden blåste det ganska friskt. Det gick fortfarande vågor på Vänern när vi kom ut från inloppet till Kristinehamn. Vi gick med motor och storsegel eftersom det är ganska trångt i utloppet och svårt att kryssa. Efter en stund satte vi genuan också och började att kryssa ner mot Sjötorp med ankomsttid 18.30.

Efter en riktigt bra kryssvind på ca 8 m/s började vinden att avta och efter en stund avtog den helt. Det var bara att puttra vidare med motorn i ca 3 timmar innan vi nådde hamnen. Solbrännan har bättrats på ytterligare idag eftersom vi hade sol hela dagen.

Väl framme i Sjötorp kollade vi runt lite och hamnade på puben som idag drivs av Tony (han drev tidigare Plantis i Falköping). Vi åt och drack gott.

Imorgon ska vi gå upp och hälsa på Stig och Marianne, de förra ägarna till båten. Det ska bli kul att träffa dem igen, det var ett tag sedan....Vi blev sugna på att gå kanalen igen, få se vad vi hittar på nästa sommar.

Godnatt alla sneseglare och landkrabbor som följer vår blogg.

måndag 19 juli 2010

Filmtajm

Idag var vi trötta, klockan är 09.47 och jag ligger kvar i sängen medan Lars kokar kaffe. Jag har inatt laddat upp två filmer till som ni gärna kan titta på.

När vi ätit frukost ska vi ta en powervalk, det behövs varje dag när man man sitter still i båten under seglingarna.